Щодо організації виховного процесу в закладах освіти
ВИХОВНА РОБОТА
Виховання – це перш за все живе слово педагога,живі людські взаємостосунки викладача зі здобувачами освіти, формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з притаманними її особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, які спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного суспільства в Україні.
Мета виховання – формування морально-духовної життєвокомпетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал. Виховна мета є спільною для всіх ланок системи виховання та є критерієм ефективності виховного процесу.
Мета державно-суспільної системи виховання повинна бути достатньо визначеною і в той же час абсолютно уіверсальною.
До завдань виховання відносяться:
• формування особистості – патріота України, який усвідомлює свою належність до сучасної європейської цивілізації, підготовлений до життя і чітко орієнтується в сучасних реаліях;
• виховання людини демократичного світогляду і культури, яка дотримується прав і свобод, з повагою ставиться до традицій, культури народів світу;
• забезпечення умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів;
• формування покоління, яке здатне навчатися впродовж життя;
• створювання і розвиток цінності громадянського суспільства;
• відхід від уніфікації в процесі виховання, від орієнтації на «середнього» вихованця;
• формування національної свідомості, людської гідності;
• виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів;
• розвиток у молоді творчих здібностей, підтримка обдарованих дітей і молоді.
Концепція національного виховання розглядає такі принципи виховання:
• єдність національного і загальнолюдського виховання;
• природовідповідність виховання;
• культуровідповідність виховання;
• активність, самодіяльність і творча ініціатива;
• демократизація виховання;.
• гуманізація виховання;
• безперервність і наступність виховання;
• єдність навчання і виховання;
• диференціація та індивідуалізація виховного процесу;
• гармонізація родинного і суспільного виховання;
• особистісно орієнтований підхід у вихованні.
Реалізація основних завдань і принципів виховання здійснюється у ряді пріоритетних напрямків:
• громадянське виховання;
• правове виховання;
• моральне виховання;
• фізичне виховання;
• художньо-естетична освіченість і вихованість особистості;
• екологічне виховання;
• трудове виховання;
• статеве виховання і підготовка до сімейного життя;
• формування наукового світогляду.
Виховання як цілеспрямований процес формування особистості
здійснюється за допомогою методів виховання, їх вибір та ефективне використання залежать від:
• вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти;
• рівня розвитку колективу;
• поєднання методів формування свідомості та поведінки;
• ефективності методів виховання.
До основних груп методів виховання відносяться:
• методи формування свідомості (роз'яснення, бесіда, лекція, диспут,приклад);
• методи формування суспільної поведінки (педагогічна вимога, громадська думка, доручення, створення ситуацій, які виховують);
• методи стимулювання діяльності та поведінки (змагання, заохочення, покарання);
• методи контролю та аналізу ефективності виховання.
Форми організації виховання поділяються на масові (читацька конференція, тематичні вечори, літературні вікторини тощо), групові(гурткові) форми роботи (політичні інформації, година класного керівника,випуск стінної газети, робота з періодичною пресою, радіо- і телепередачі тощо), індивідуальні (позакласне читання, гра на музичних інструментах, малювання, колекціонування). Аналіз стану виховної роботи свідчить, що формами організації виховного процесу, що найбільш вживаються, є:
• словесні (інформація, роз'яснення, зустрічі, збори, конференції, заочні, екскурсії);
• практичні (екскурсії, походи, конкурси, олімпіади, спартакіади);
• наочні (творчі виставки, книжкові стенди, стінгазети).
Організація дозвілля учнів потребує певної системи і підбору тем для ознайомлення і обговорення, в яких зацікавлені самі учні. З цією метою треба
проводити опитування учнів, щоб з’ясувати, які питання їх більше цікавлять і до яких є інтерес, яка може бути форма проведення того чи іншого заходу.
Річний план виховної роботи на 2025-2026 н.р.
№ з/п |
Заходи |
Відповідальні за виконання |
Термін виконання |
|
Вибір учнівського активу навчальних груп і проживаючих у гуртожитку |
заст. директора з НВР керівники груп, майстри в.н., вихователі гуртожитку |
до 01.10.2025 |
|
Координація плану виховної роботи центру з державними установами: службою у справах неповнолітніх, відділом молоді, ювенальною превенцією |
заст. директора з НВР спільно з соціальним педагогом |
до 01.10.2025 |
|
Проведення нарад-інструктажів з керівниками груп, майстрами в.н., соціально-психологічною службою, вихователями гуртожитку з питань виховної роботи |
заст. директора з НВР керівники груп, майстри в.н., вихователі гуртожитку |
протягом року, щотижня |
|
Підготувати урочистий захід, присвячений початку нового навчального року |
заст. директора з НВР |
до 01.09.2025 |
|
Організація і затвердження плану роботи гуртків та спортивних секцій |
заст. директора з НВР |
до 12.09.2025 |
|
Поселення у гуртожиток та підготовка проекту наказу про поселення здобувачів освіти в гуртожиток. |
заст. директора з НВР, вихователі гуртожитку, комендант |
до 01.10.2025 |
|
Вивчення соціального портрету навчальних груп, виявлення дітей-сиріт, напівсиріт, сімей, які потребують особливої уваги (складні життєві обставини, функціонально-неспроможні сім’ї), дітей, які постраждали від наслідків аварії на ЧАЕС, багатодітних, малозабезпечених сімей, дітей учасників ООС (АТО), російсько-української війни, ВПО та інших пільгових категорій |
заст. директора з НВР керівники груп, майстри в.н., вихователі гуртожитку, соціальний педагог |
протягом вересня |
|
Підготовка проектів наказів «Про організацію роботи з соціального захисту дітей-сиріт, дітей, які залишились без батьківського піклування» |
заст. директора з НВР, соціальний педагог |
протягом вересня |
|
Поновити банк даних про дітей-сиріт та учнів, які перебувають на обліку в пенітенціарній службі. |
заст. директора з виховної роботи, соціальний педагог |
до 12.09.2025 |
|
Провести організаційні збори учнів, що проживають у гуртожитку |
заст. директора з НВР, вихователі гуртожитку, комендант |
до 15.10.2025 |
|
Провести загальні збори учнів І курсу |
адміністрація |
план роботи Центру |
|
Провести анкетування учнів І курсу |
керівники груп, майстри в.н., соціальний педагог, практичний психолог, методист |
до 20.09.2025 |
|
Здійснення контролю за проведенням індивідуальної роботи з учнями, які потребують соціально-психологічного супроводу, схильними до правопорушень та учнями, що стоять на обліку в ювенальній превенції та ССД |
заст. директора з НВР |
щомісячно |
|
Підготувати і провести загальні батьківські збори |
адміністрація центру |
до 20.11.2024 |
|
Організовувати зустрічі із представниками ювенальної превенції, лікарем-наркологом, представниками ССД |
заст. директора з НВР соціальний педагог |
протягом року |
|
Вивчення стану виховної роботи з учнями, які проживають в гуртожитку |
заст. директора з НВР |
щомісячно |
|
Скласти план проведення зимових канікул. Зібрати інформацію про місця перебування дітей-сиріт на зимових канікулах. Надати необхідну допомогу учням схильними до правопорушень в організації дозвілля |
керівники груп, майстри в.н., соціальний педагог, керівник фізвиховання |
до 01.01.2025 |
|
Провести батьківські збори по групах за підсумками І семестру |
керівники груп, майстри в.н. |
січень |
|
Вирішити питання про оздоровлення учнів з числа дітей-сиріт та дітей, які залишились без піклування батьків на період зимових канікул |
соціальний педагог |
до 01.01.2025 |
|
Організація ремонтних робіт в гуртожитку |
заст. директора з НВР, керівники груп, майстри в.н., вихователі гуртожитку, комендант |
лютий - червень |
|
Зібрати дані про місце перебування під час канікул учнів, схильних до правопорушень, сиріт |
заст. директора з НВР, соціальний педагог, керівники груп, майстри в.н. |
травень |
|
Скласти план роботи на наступний навчальний рік |
заст. директора з НВР, методист |
червень |