Сучасна інклюзивна освіта
Сучасні зміни в системі освіти вплинули на зміст та форму навчання і виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку.
На противагу поширеній формі навчання та виховання у спеціальних закладах освіти, функціонуючих на засадах сегрегації, приходить нова, визнана у багатьох розвинених країнах світу, інклюзивна форма навчання, яка гарантує кожній дитині право навчатися у закладах за місцем проживання та перебувати в колективі разом зі своїми здоровими однолітками, що значно покращує процес її соціалізації. Саме інклюзивна освіта, на думку одного з провідних канадських дослідників Т. Лоремана, сприятиме: розвитку здібностей дитини; задоволенню особливих потреб; створенню системи підтримки; участі батьків у навчанні їхніх дітей.
Навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами на інклюзивній основі є значним дієвим засобом подолання дискримінаційного ставлення до них та пошуку їх потенційних можливостей. Ще у 1924 році Л.Виготський зазначив: «Величезна помилка – споглядання на дитячу ненормальність лише як на хворобу. Це призвело нашу теорію і практику до небезпечних помилок. Ми ретельно вивчаємо краплини дефекту, ті золотники хвороби, які зустрічаються у ненормальних дітей… і не помічаємо тих пудів здоров’я, закладених у дитячому організмі, на який би дефект він не страждав» .
На даний час в Україні триває процес розбудови інклюзивної освіти.
Мета — сприяти поліпшенню навчальних досягнень для всіх учнів шляхом використання інклюзивної практики. Це відбувається через процес самооцінювання щодо трьох основних аспектів:
· культури навчального закладу;
· освітньої політики на рівні навчального закладу;
· практики.
Інклюзію часто співвідносять з учнями, що мають інвалідність, або з тими, у яких є особливі освітні потреби. Особливістю інклюзії є те, що в ній розглядаються шляхи включення в освітній процес усіх учнів, а не тільки учнів з особливими потребами у навчанні, тобто вони не виокремлюються із загального навчального середовища навчального закладу. Йдеться про розробку у закладах освіти такої стратегії інклюзії, яка буде спрямована на постійну підтримку і розвиток усіх учнів та дорослих — учасників навчального процесу.
НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ІНКЛЮЗІЇ
Загальна декларація прав людини (1948 р.) | |
Конвенція про права дитини(ратифікована Верховною Радою України 27.02.1991) | |
Конвенція про права інвалідів(ратифікована Верховною Радою України 16.12.2009, набрала чинності 06.03.2010) |
ЗАКОНИ УКРАЇНИ
від 06.09.2018 №2541-VIII | Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг |
від 10.01.2018№ 23/40 | Про внесення змін до Переліку особливих (спеціальних) умов, що створюються для осіб з особливими освітніми потребами в пунктах проведення зовнішнього незалежного оцінювання |
від 05.09.2017 №2145-19 |
Про освіту |
від 05.06.2014 №1324-VІІ |
Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання |
від 22.12.2011 №4213-VI | Про внесення змін до деяких законів України щодо прав інвалідів |
від06.07.2010 №2442-VI |
Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу |
від11.07.2001 №2628-III |
Про дошкільну освіту |
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
УКАЗИ
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 25.08.2004 №619-р |
Про затвердження Концепції соціальної адаптації осіб з розумовою відсталістю |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗИ
ЛИСТИ
від 10.01.2018 № 23/40