АДАПТАЦІЯ

Адаптація - такий специфічний період в житті людини, коли відбувається значна зміна середовища її життєдіяльності, пристосування до нових умов. Період адаптації в навчальному закладі не завжди є безболісним, але має надзвичайно важливе значення як початкова стадія соціально-професійної орієнтації.

Студенти нового набору потребують уваги і допомоги, тому що :

* Відірвалися від знайомої шкільної системи;

* Це їх перший крок у самостійне життя;

* Велике навантаження як від навчання так і від фізичного розвитку;

* Вони ще професійно не зорієнтовані;

* В більшості не володіють методикою самостійного набуття знань;

* Майже не готові до самостійного життя;

* Нові умови навчання;

* Різне соціальне походження і матеріальне забезпечення;

* Звикли бути лідерами, а тут - непомітний;

Головні аспекти адаптації першокурсника :

Дидактичний. Головними труднощами даного аспекту є зростання обсягу та складності навчального матеріалу, збільшення питомої ваги самостійної роботи, а також невміння працювати самостійно, планувати та розподіляти свій час та інше.

Професійний, що передбачає формування любові до обраної спеціальності, поступове набуття професійних умінь і навичок

Соціально - психологічний, пов язаний з труднощами в засвоєнні нових соціальних норм, встановленні та підтриманні учнем певного соціального статусу в новому колективі і т. ін.

Біологічний - адаптація організму до нових умов навчання, режиму праці, сну, фізичних та нервових навантажень ; режим і якість харчування.

Фактори, які лежать в основі типових труднощів, що відчувають студенти молодших курсів у період адаптації:

1. Недостатній рівень шкільної загальноосвітньої підготовки, в основі якої, як правило,лежать нерозвинені працьовитість і допитливість, дефіцит особистої відповідальності й навчальної активності, невисокий рівень духовного та інтелектуального потенціалу.

2. Більшість молодих людей, які приходять до коледжу, слабо володіють вираженими навичками навчальної роботи, недостатньо володіють прийомами раціонального мислення, запам’ятовування, концентрації й розподілу уваги. У багатьох студентів слабо виражена вольова регуляція в подоланні труднощів, що виникають під час навчання. Як правило, у вчорашніх школярів відсутні стійкі навички користування навчальною літературою, конспектування, раціонального читання, організації своєї самостійної роботи, особливо її планування.

3. Значна частина студентів приходить до навчального закладу з наївним переконанням у тому, що їх абсолютно всього повинен хтось навчити, все показати й пояснити. Вони бачать себе в звичній для умов середньої школи пасивній ролі, а не активній ролі студента ВНЗ, основне завдання якого – здобування знань самостійною напруженою працею.

4. Слабко виражений рівень загальної культури, етичної та трудової вихованості, що виявляється на фоні обмеженого життєвого досвіду й соціальної зрілості. Несумлінне ставлення до навчальної праці, до слова і справи, світоглядна й соціальна інфантильність.

5. Недостатня вираженість установки студентів на прогресію разом із слабким проявом ціннісного ставлення до знань. Чимало студентів лише в ході адаптації починає усвідомлювати всю серйозність зробленого ними життєвого вибору. При цьому одні розчаровуються, другі – байдуже упокорюються, треті – починають виявляти цікавість до майбутньої спеціальності й робити боязкі кроки до ознайомлення з нею.

6. Невпевненість багатьох студентів-початківців у тому, що їм під силу успішне навчання у коледжі. Далеко не всі випускники загальноосвітньої школи об’єктивно в змозі справитися з вимогами, обсягом і темпом роботи, що традиційно склалися у ВНЗ й розраховані на здібних і підготовлених людей.

До виховних помилок батьків належать:

надмірно завищені сподівання щодо навчальної успішності дитини, внаслідок чого будь – яка невдача сприймається нею неадекватно;

розмови про вади викладача або недоліки навчального закладу замість акцентування дитини на приємних моментах;

часті конфлікти з приводу навчання дитини, після чого все, пов'язане з коледжем , втрачає для неї щонайменшу привабливість.

Поради батькам щодо запобігання дезадаптації

формуйте позитивне ставлення до закладу освіти;

виявляйте інтерес до справ та успіхів дитини;

формуйте адекватну самооцінку;

не перевантажуйте дитину надмірними заняттями;

навчайте етичних норм спілкування з однокласниками та дорослими;

привчайте самостійно долати труднощі;

хваліть частіше, а не докоряйте;

частіше згадуйте себе в дитячому віці;

любіть дитину безумовною любов’ю, приймайте її такою, як вона є.

ПОРАДИ БАТЬКАМ ПЕРШОКУРСНИКІВ

Для того, щоб процес адаптації проходив швидше, слід стежити за тим, щоб ваша дитина:

• дотримувалась режиму дня;

• правильно організувала свій побут;

• знаходилася на свіжому повітрі не менше 2 годин на день;

• займалася фізичними вправами;

• вчилася більше працювати самостійно;

• підтримувала постійний зв'язок з викладачами, куратором групи.

ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ПІДТРИМАТИ ПЕРШОКУРСНИКА, НЕОБХІДНО:

• Спиратися на сильні сторони дитини.

Показувати, що ви задоволені дитиною.

• Уникати негативної оцінки невдач молодої людини.

• Уміти демонструвати любов і повагу до дитини.

• Вміти взаємодіяти з дитиною.

• Сприймати індивідуальність дитини.

• Проявляти віру в дитину.

• Демонструвати оптимізм.

• Мотивувати навчання

• Будувати плани на майбутнє разом з дитиною

• Допомагати робити кроки до їх реалізації

СЛОВА ПІДТРИМКИ:

«Знаючи тебе, я впевнений, що ти все зробиш добре»

«Ти робиш це дуже добре»

«Мені було дуже приємне стежити за тим, що відбувається»

«Це серйозний виклик, але я впевнений, що ти готовий до нього»

ЯКІ СЛОВА НЕ СЛІД ГОВОРИТИ:

«Ти завжди…»

«Ти не такий як …»

«Ти взагалі…»

«Вічно ти…»

У жодному випадку не залишайте дитину в цей складний адаптаційний період, стримуйте свої негативні емоції та підтримайте і надайте допомогу дитині.

МЕНШЕ ХВИЛЮВАНЬ – БІЛЬШЕ ВІРИ! ПІДЛІТОК ВТРАЧАЄ ВІРУ В СЕБЕ – ДОРОСЛІ ПРОДОВЖУЮТЬ В НЬОГО ВІРИТИ!

Пам’ятаймо про сон!

Провітрюймо приміщення, де проходить основна навчальна активність підлітка!

Фізична активність: зарядка, вечірня прогулянка, сімейний похід!

Смачна і корисна їжа. Глюкоза, омега-3, ненасичені жирні кислоти, вітаміни й щось особливо смачненьке! Плюс сухофрукти, фрукти й горіхи.

Бонуси та особливі радості: похід у кіно, бажані подарунки, приємні сюрпризи – можуть піднімати настрій, сприяти підвищенню тонусу та мотивації!

До навчання – з радістю та без зайвого фанатизму!

По можливості тривожних, «залякуючих» родичів-панікерів залишаємо поза зоною доступу (йому достатньо батьків і себе самого).

+ власні варіанти створення безпечно-комфортного простору для непростого періоду життя.

Тест «Принципи виховання»

Уважно прочитайте запитання, і на кожне дайте одну із запропонованих відповідей:

А – можу і завжди так чиню;

Б – можу, але чиню так не завжди;

В – не можу.

Тест доповнить вашу уяву про себе як про батьків, допоможе зробити певні висновки щодо проблеми виховання дітей.

Чи можете ви...

1. У будь-який момент залишити свої справи і зайнятися дитиною?

2. Порадитись із дитиною "на рівних"?

3. Зізнатися дитині у помилці, яку ви допустили у ставленні до неї?

4. Вибачитись перед дитиною в разі потреби?

5. Володіти собою і зберігати спокій, навіть якщо поведінка дитини вивела вас із себе?

6. Розповісти дитині про повчальний випадок зі свого дитинства, який показує вас у невигідному світлі?

7. Поставити себе на місце дитини?

8. Повірити хоча б на хвилинку, що ви прекрасна фея або принц?

9. Завжди утримуватися від слів та виразів, які можуть образити дитину?

10. Пообіцяти дитині, що виконаєте її бажання за хорошу поведінку?

11. Виділити дитині хоча б один день, коли вона може робити, що хоче, поводитися, як бажає, ні в що не втручатися?

12. Не прореагувати, якщо ваша дитина вдарила, грубо штовхнула або незаслужено образила іншу дитину?

13. Встояти проти юнацьких прохань та сліз, якщо впевнені що це каприз?

Підрахуйте бали: А – 3, Б – 2, В – 1.

Від 30 до 39 балів. Це означає, що дитина – найбільша цінність у вашому житті.

Ви намагаєтесь не тільки зрозуміти, але і пізнати її, ставитись до неї з повагою, дотримуєтеся найбільш прогресивних принципів виховання і постійної лінії поведінки. Іншими словами, ви дієте правильно і можете сподіватися на гарні результати.

Від 16 до 30 балів. Турбота про дитину для вас – першочергове завдання. У вас є риси вихователя, але на практиці ви не завжди буваєте послідовними і принциповими. Іноді ви дуже суворі, іноді навпаки – дуже м'які. Крім того, ви любите компроміси, які послаблюють виховний ефект. Вам необхідно серйозно замислитися над своїм підходом до виховання дитини..

Менше 16 балів. У вас серйозні проблеми з вихованням дитини. У вас не вистачає або знань, або бажання виховати дитину особистістю. Можливо, і першого, і другого. Радимо звернутися по допомогу до спеціалістів – педагогів, психологів, більше читати спеціальної літератури

Тест «Ви і ваша дитина»

(На запитання потрібно відповідати: «так», «інколи», «ні»)1. 1. Чи слідкуєте Ви за статтями в журналах, програмами по телебаченню і радіо на тему виховання? Чи читаєте Ви час від часу книги з даної теми?2. Ваша дитина провинилася. Чи замислитесь Ви у такому випадку, чи не є її поведінка результатом вашого виховання?3. Чи солідарні Ви з Вашим чоловіком (дружиною) у вихованні дітей?
4. Якщо дитина пропонує Вам свою допомогу, чи приймете Ви її, навіть якщо при цьому справа може затриматися, а можливо, і зупинитися?
5. Чи використовуєте Ви форму заборони або наказу тільки тоді, коли це справді необхідно?
6. Чи вважаєте Ви, що послідовність — один з основних педагогічних принципів?
7. Чи усвідомлюєте Ви, що середовище, яке оточує дитину, суттєво впливає на неї?
8. Ви визнаєте, що спорт і фізкультура мають велике значення для гармонійного розвитку дитини?
9. Ви зможете не наказати, а попросити про щось свою дитину?
10. Чи неприємно Вам відгороджуватися від дитини фразою типу «У мене немає часу» або «Зачекай, поки я звільнюся»

«так» =2 бали,

«інколи» = 1 бал,

«ні» = 0 балів.

Якщо Ви набрали:

Менше 6 балів: Про справжнє виховання Ви маєте досить нечітке уявлення. І хоч і говорять, що починати ніколи не пізно, радимо Вам терміново зайнятися підвищенням своєї освіти у цій області.

Від 7до 14 балів: Ви не робите великих помилок у вихованні, але все ж в чомусь над собою і своїми результатами у цій області Вам слід було б замислитися. А почати можна з того, що найближчий вихідний день присвятити дітям, забувши на час знайомих і проблеми. І будьте впевнені, діти Вас за це з радістю нагородять.

Більше 15 балів: Ви добре справляєтеся зі своїми батьківськими обов'язками. Але тим не менш, можна ще дещо трохи покращити.

ТЕЛ.(ФАКС) :
Адреса:
Київська область Обухівський район м.Богуслав вул. Івана Франка, 31
Державний навчальний заклад «Богуславський центр професійно-технічної освіти»:
GPS: 49.532478028833, 30.86479677062
Графік роботи:
пн-пт 8.00-17.00

Державний навчальний заклад «Богуславський центр професійно-технічної освіти»

Державний навчальний заклад «Богуславський центр професійно-технічної освіти»
Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжрядковий інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування