АДАПТАЦІЯ
Адаптація - такий специфічний період в житті людини, коли відбувається значна зміна середовища її життєдіяльності, пристосування до нових умов. Період адаптації в навчальному закладі не завжди є безболісним, але має надзвичайно важливе значення як початкова стадія соціально-професійної орієнтації.
Студенти нового набору потребують уваги і допомоги, тому що :
* Відірвалися від знайомої шкільної системи;
* Це їх перший крок у самостійне життя;
* Велике навантаження як від навчання так і від фізичного розвитку;
* Вони ще професійно не зорієнтовані;
* В більшості не володіють методикою самостійного набуття знань;
* Майже не готові до самостійного життя;
* Нові умови навчання;
* Різне соціальне походження і матеріальне забезпечення;
* Звикли бути лідерами, а тут - непомітний;
Головні аспекти адаптації першокурсника :
Дидактичний. Головними труднощами даного аспекту є зростання обсягу та складності навчального матеріалу, збільшення питомої ваги самостійної роботи, а також невміння працювати самостійно, планувати та розподіляти свій час та інше.
Професійний, що передбачає формування любові до обраної спеціальності, поступове набуття професійних умінь і навичок
Соціально - психологічний, пов язаний з труднощами в засвоєнні нових соціальних норм, встановленні та підтриманні учнем певного соціального статусу в новому колективі і т. ін.
Біологічний - адаптація організму до нових умов навчання, режиму праці, сну, фізичних та нервових навантажень ; режим і якість харчування.
Фактори, які лежать в основі типових труднощів, що відчувають студенти молодших курсів у період адаптації:
1. Недостатній рівень шкільної загальноосвітньої підготовки, в основі якої, як правило,лежать нерозвинені працьовитість і допитливість, дефіцит особистої відповідальності й навчальної активності, невисокий рівень духовного та інтелектуального потенціалу.
2. Більшість молодих людей, які приходять до коледжу, слабо володіють вираженими навичками навчальної роботи, недостатньо володіють прийомами раціонального мислення, запам’ятовування, концентрації й розподілу уваги. У багатьох студентів слабо виражена вольова регуляція в подоланні труднощів, що виникають під час навчання. Як правило, у вчорашніх школярів відсутні стійкі навички користування навчальною літературою, конспектування, раціонального читання, організації своєї самостійної роботи, особливо її планування.
3. Значна частина студентів приходить до навчального закладу з наївним переконанням у тому, що їх абсолютно всього повинен хтось навчити, все показати й пояснити. Вони бачать себе в звичній для умов середньої школи пасивній ролі, а не активній ролі студента ВНЗ, основне завдання якого – здобування знань самостійною напруженою працею.
4. Слабко виражений рівень загальної культури, етичної та трудової вихованості, що виявляється на фоні обмеженого життєвого досвіду й соціальної зрілості. Несумлінне ставлення до навчальної праці, до слова і справи, світоглядна й соціальна інфантильність.
5. Недостатня вираженість установки студентів на прогресію разом із слабким проявом ціннісного ставлення до знань. Чимало студентів лише в ході адаптації починає усвідомлювати всю серйозність зробленого ними життєвого вибору. При цьому одні розчаровуються, другі – байдуже упокорюються, треті – починають виявляти цікавість до майбутньої спеціальності й робити боязкі кроки до ознайомлення з нею.
6. Невпевненість багатьох студентів-початківців у тому, що їм під силу успішне навчання у коледжі. Далеко не всі випускники загальноосвітньої школи об’єктивно в змозі справитися з вимогами, обсягом і темпом роботи, що традиційно склалися у ВНЗ й розраховані на здібних і підготовлених людей.
До виховних помилок батьків належать:
надмірно завищені сподівання щодо навчальної успішності дитини, внаслідок чого будь – яка невдача сприймається нею неадекватно;
розмови про вади викладача або недоліки навчального закладу замість акцентування дитини на приємних моментах;
часті конфлікти з приводу навчання дитини, після чого все, пов'язане з коледжем , втрачає для неї щонайменшу привабливість.
Поради батькам щодо запобігання дезадаптації
формуйте позитивне ставлення до закладу освіти;
виявляйте інтерес до справ та успіхів дитини;
формуйте адекватну самооцінку;
не перевантажуйте дитину надмірними заняттями;
навчайте етичних норм спілкування з однокласниками та дорослими;
привчайте самостійно долати труднощі;
хваліть частіше, а не докоряйте;
частіше згадуйте себе в дитячому віці;
любіть дитину безумовною любов’ю, приймайте її такою, як вона є.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ПЕРШОКУРСНИКІВ
Для того, щоб процес адаптації проходив швидше, слід стежити за тим, щоб ваша дитина:
• дотримувалась режиму дня;
• правильно організувала свій побут;
• знаходилася на свіжому повітрі не менше 2 годин на день;
• займалася фізичними вправами;
• вчилася більше працювати самостійно;
• підтримувала постійний зв'язок з викладачами, куратором групи.
ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ПІДТРИМАТИ ПЕРШОКУРСНИКА, НЕОБХІДНО:
• Спиратися на сильні сторони дитини.
Показувати, що ви задоволені дитиною.
• Уникати негативної оцінки невдач молодої людини.
• Уміти демонструвати любов і повагу до дитини.
• Вміти взаємодіяти з дитиною.
• Сприймати індивідуальність дитини.
• Проявляти віру в дитину.
• Демонструвати оптимізм.
• Мотивувати навчання
• Будувати плани на майбутнє разом з дитиною
• Допомагати робити кроки до їх реалізації
СЛОВА ПІДТРИМКИ:
«Знаючи тебе, я впевнений, що ти все зробиш добре»
«Ти робиш це дуже добре»
«Мені було дуже приємне стежити за тим, що відбувається»
«Це серйозний виклик, але я впевнений, що ти готовий до нього»
ЯКІ СЛОВА НЕ СЛІД ГОВОРИТИ:
«Ти завжди…»
«Ти не такий як …»
«Ти взагалі…»
«Вічно ти…»
У жодному випадку не залишайте дитину в цей складний адаптаційний період, стримуйте свої негативні емоції та підтримайте і надайте допомогу дитині.
МЕНШЕ ХВИЛЮВАНЬ – БІЛЬШЕ ВІРИ! ПІДЛІТОК ВТРАЧАЄ ВІРУ В СЕБЕ – ДОРОСЛІ ПРОДОВЖУЮТЬ В НЬОГО ВІРИТИ!
Пам’ятаймо про сон!
Провітрюймо приміщення, де проходить основна навчальна активність підлітка!
Фізична активність: зарядка, вечірня прогулянка, сімейний похід!
Смачна і корисна їжа. Глюкоза, омега-3, ненасичені жирні кислоти, вітаміни й щось особливо смачненьке! Плюс сухофрукти, фрукти й горіхи.
Бонуси та особливі радості: похід у кіно, бажані подарунки, приємні сюрпризи – можуть піднімати настрій, сприяти підвищенню тонусу та мотивації!
До навчання – з радістю та без зайвого фанатизму!
По можливості тривожних, «залякуючих» родичів-панікерів залишаємо поза зоною доступу (йому достатньо батьків і себе самого).
+ власні варіанти створення безпечно-комфортного простору для непростого періоду життя.
Тест «Принципи виховання»
Уважно прочитайте запитання, і на кожне дайте одну із запропонованих відповідей:
А – можу і завжди так чиню;
Б – можу, але чиню так не завжди;
В – не можу.
Тест доповнить вашу уяву про себе як про батьків, допоможе зробити певні висновки щодо проблеми виховання дітей.
Чи можете ви...
1. У будь-який момент залишити свої справи і зайнятися дитиною?
2. Порадитись із дитиною "на рівних"?
3. Зізнатися дитині у помилці, яку ви допустили у ставленні до неї?
4. Вибачитись перед дитиною в разі потреби?
5. Володіти собою і зберігати спокій, навіть якщо поведінка дитини вивела вас із себе?
6. Розповісти дитині про повчальний випадок зі свого дитинства, який показує вас у невигідному світлі?
7. Поставити себе на місце дитини?
8. Повірити хоча б на хвилинку, що ви прекрасна фея або принц?
9. Завжди утримуватися від слів та виразів, які можуть образити дитину?
10. Пообіцяти дитині, що виконаєте її бажання за хорошу поведінку?
11. Виділити дитині хоча б один день, коли вона може робити, що хоче, поводитися, як бажає, ні в що не втручатися?
12. Не прореагувати, якщо ваша дитина вдарила, грубо штовхнула або незаслужено образила іншу дитину?
13. Встояти проти юнацьких прохань та сліз, якщо впевнені що це каприз?
Підрахуйте бали: А – 3, Б – 2, В – 1.
Від 30 до 39 балів. Це означає, що дитина – найбільша цінність у вашому житті.
Ви намагаєтесь не тільки зрозуміти, але і пізнати її, ставитись до неї з повагою, дотримуєтеся найбільш прогресивних принципів виховання і постійної лінії поведінки. Іншими словами, ви дієте правильно і можете сподіватися на гарні результати.
Від 16 до 30 балів. Турбота про дитину для вас – першочергове завдання. У вас є риси вихователя, але на практиці ви не завжди буваєте послідовними і принциповими. Іноді ви дуже суворі, іноді навпаки – дуже м'які. Крім того, ви любите компроміси, які послаблюють виховний ефект. Вам необхідно серйозно замислитися над своїм підходом до виховання дитини..
Менше 16 балів. У вас серйозні проблеми з вихованням дитини. У вас не вистачає або знань, або бажання виховати дитину особистістю. Можливо, і першого, і другого. Радимо звернутися по допомогу до спеціалістів – педагогів, психологів, більше читати спеціальної літератури
Тест «Ви і ваша дитина»
(На запитання потрібно відповідати: «так», «інколи», «ні»)1. 1. Чи слідкуєте Ви за статтями в журналах, програмами по телебаченню і радіо на тему виховання? Чи читаєте Ви час від часу книги з даної теми?2. Ваша дитина провинилася. Чи замислитесь Ви у такому випадку, чи не є її поведінка результатом вашого виховання?3. Чи солідарні Ви з Вашим чоловіком (дружиною) у вихованні дітей?
4. Якщо дитина пропонує Вам свою допомогу, чи приймете Ви її, навіть якщо при цьому справа може затриматися, а можливо, і зупинитися?
5. Чи використовуєте Ви форму заборони або наказу тільки тоді, коли це справді необхідно?
6. Чи вважаєте Ви, що послідовність — один з основних педагогічних принципів?
7. Чи усвідомлюєте Ви, що середовище, яке оточує дитину, суттєво впливає на неї?
8. Ви визнаєте, що спорт і фізкультура мають велике значення для гармонійного розвитку дитини?
9. Ви зможете не наказати, а попросити про щось свою дитину?
10. Чи неприємно Вам відгороджуватися від дитини фразою типу «У мене немає часу» або «Зачекай, поки я звільнюся»
«так» =2 бали,
«інколи» = 1 бал,
«ні» = 0 балів.
Якщо Ви набрали:
Менше 6 балів: Про справжнє виховання Ви маєте досить нечітке уявлення. І хоч і говорять, що починати ніколи не пізно, радимо Вам терміново зайнятися підвищенням своєї освіти у цій області.
Від 7до 14 балів: Ви не робите великих помилок у вихованні, але все ж в чомусь над собою і своїми результатами у цій області Вам слід було б замислитися. А почати можна з того, що найближчий вихідний день присвятити дітям, забувши на час знайомих і проблеми. І будьте впевнені, діти Вас за це з радістю нагородять.
Більше 15 балів: Ви добре справляєтеся зі своїми батьківськими обов'язками. Але тим не менш, можна ще дещо трохи покращити.